laupäev, 23. september 2017

Uus (ja mitte nii uus) meedia



Veebifoorumid

Veebifoorumid on kujunenud toredaks kohaks, kus saab avalikult arutada või suhelda erinevatel teemadel. Enamus foorumeid on spetsialiseerunud mingile kindlale valdkonnale, kus saavad selle valdkonna esindajad arutada oma teemasid. On nii meelelahutuslikke kui ka tõsistele teemadele pühendunud foorumeid. Paljudes teadus- või erialafoorumites vahetatakse omavahel erialaseid ideid, arendatakse kollektiivselt neid ka edasi. Nii mõnedki foorumid toimivad justkui kollektiivse ajuna – töödeldakse kollektiivselt suurt hulka infot, analüüsitakse seda ja luuakse uut teadmist.
Veebifoorumite laiemat mõju traditsioonilisele meediale on keeruline hinnata. Tooksin välja mõned omadel kogemuse põhinevad näited mõnedest konkreetsetest mõjudest.
Näiteks olen mitmetes ja parajasti hetkel väga päevakajalisi teemasid kajastavates hästi aktiivsetes foorumites täheldanud seda, et foorumit jälgivad ka ajakirjanikud, kes vahel korjavad foorumist mõne teema üles, mis ei ole veel kohalikus ajakirjanduses kajastatud. Foorumites töötleb, korjab erinevatest avalikest allikatest infot suur hulk aktiviste. Üksikule ajakirjanikule oleks väga suur töö taolist suurt infohulka läbi töötada ja sealt olulist ja uudisväärset üles leida. Foorumites tehakse seda kollektiivselt, seal analüüsib infot ka suur hulk kriitilisi inimesi ja osa valeinfost sõelutakse välja, samuti kõrvaldatakse modereerimise abil ka trollimine. Traditsiooniline ajakirjandus korjab uudiseid muidugi ka muust uuest meediast – blogid, sotsiaalmeedia, twitter.   Seega on ajakirjandus sel viisil kohanenud uue meediaga.
Lisaks on kohanemine toimunud ka traditsioonilise ajakirjanduse lähenemise teel uuele meediale. Selle peamiseks ilminguks on traditsiooniliste väljaannete poolt ülal peetavad võrguväljaanded. Foorumitele lähenemine on toimunud nende võrguväljaannete uudiste kommentaariumite näol. Kommentaariumite puhul on sisuliselt tegemist foorumiga, kus uudis on arutelu teema algatamine. Samas on kommentaariumites tunduvalt nõrgem modereerimine ja kollektiivne kontroll postituste sisu üle kui foorumites, mistõttu kommentaaride sisuline pool tunduvalt nõrgem ning samuti esineb märksa enam trollimist.
Seega võiks kokkuvõtlikult öelda, et traditsiooniline meedia on kohanemas uue meediaga. Ta kasutab ära selle võimalusi ning on muutumas uue meedia poolt pakutava konkurentsisurve tõttu sellega sarnasemaks, nii et nendevahelised piirid ei ole alati enam nii selged.

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar